Iglesia Luterana Costarricense

una iglesia sin paredes.

Första gudstjänsten av Pastoral Trans

Torsdag den 9: onde augusti gjordes den första gudstjänsten av Pastoral Trans, ansvariga för gudstjänsten var Alexa Araya, pastoral agent , som aven kommer att forsatsatta att leda den har inlusiva gruppen och bjuda in de till att delta i kyrkans andliga liv.

misa transSyftet är att personer som är exkluderade på många sätt i samhället kan komma in i en gemenskap med guds kärlek.

Vi förstår att liturgiska utrymmen kommer att vara kontroversiella, speciellt i religiösa områden och samhället, som många år har förnekat deltagandet av sexuella mångfalden i det andliga livet. Men nu har Iglesia Luterana Costarricense forsokt integrera med grupper som är utsatta och exkluderade från religiösa livet  och från en kontextuell omlasning av bibeln, erbjuda  ett alternativ till kyrkans homofobiska budskap.

Det är inte möjligt att det kristna budskapet är grunden för att vissa människor känner sig exkluderade från att leva tron. Den gudomliga nåd som ges genom Jesus Kristus är för allt och alla och de som använder den för att så rädsla, skuld och skam, samt att ensidigt bestämma vilka som ska räddas och vem som inte ska det, strider mot evangeliet.

Att ge dessa grupper stod och forstaele innebär inte att påtvinga de ett annat beteende, utan vi ska  acceptera deras verklighet, situation, lyssna på dem och bekräfta dem. Vilket ger dem en möjlighet att känna den levande Gud som visar evangeliets budskap. ILCO söker försoning och kärlek, men aldrig dom och fördömelse.

Gruppen möts på torsdagar från 13:00 a 17:00, med två mässor per månad.

video trans6 trans3 misa trans1

Please publish modules in offcanvas position.